Benzyna E10 – dlaczego ją wprowadzono?

Zastąpienie dotychczasowej benzyny E5 nową mieszanką E10 jest efektem zmian w przepisach, które Polska zgodziła się wprowadzić na forum Unii Europejskiej. Nasz kraj dokonał tego jako osiemnasty w unii – w niektórych państwach benzyna E10 dostępna jest już od kilku lat. Jest także powszechnie stosowana poza Unią Europejską – np. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych czy w Australii.

Wprowadzenie E10 to element zobowiązania Polski dotyczącego realizacji celu unijnego, jakim jest osiągnięcie poziomu 14% udziału w transporcie paliw pochodzących z surowców odnawialnych.

 

LIQUI MOLY DODATEK DO BENZYNY PB - 300ml - 2642

 

Czym różni się benzyna E10 od E5?

Owe surowce odnawialne to tzw. biokomponenty w postaci bioetanolu. Benzyna E10 zawiera go więcej, a konkretnie ok. dwa razy więcej (do max. 5% vs. do max 10%). Benzyna zawsze zawiera etanol, który stosowany jest dla zwiększenia jej liczby oktanowej (im jest ona wyższa tym lepsza jest efektywność spalania paliwa w silnikach). Prawodawcom zależy, by większa część etanolu produkowana była z surowców biodegradowalnych, pochodzenia naturalnego. Te surowce to m.in. trzcina cukrowa, buraki, pszenica czy kukurydza.

Celem zmiany są oczywiście względy ekologiczne. Większy udział bioetanolu w paliwie ma przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu szeroko pojętego sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. Bardziej ekologiczne paliwo może w pewnym stopniu zniwelować problem smogu w dużych miastach, gdzie rury wydechowe samochodów są odpowiedzialne za znaczną część emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń.

 

   STP FORMUŁA DO USUWANIA WODY

 

Cena benzyny E10 w porównaniu do E5?

Teoretycznie koszt produkcji benzyny E10, ze względu na wyższy udział w jej składzie biokomponentów, powinien być niższy niż koszt produkcji benzyny E5. Różnica ta jest jednak na tyle niewielka, że trudno spodziewać się, by kierowcy mogli zauważyć znaczną obniżkę cen paliw w 2024 r. Jeśli benzyna stanieje, jej nowy skład może być jednym z powodów tego stanu rzeczy, jednak nie bardzo istotnym. Pamiętajmy o tym, że na cenę paliwa poza kosztem samego surowca składa się także wiele innych kosztów – niemal połowę kwoty płaconej na stacjach przez kierowców stanowią podatki i inne obciążenia fiskalne, do tego dochodzi jeszcze marża właściciela stacji.

 

Cerator Cs-B Ultimate - Do Silników Benzyna 300 Ml Ceramizator

 

Benzyna E10 – ile ma oktanów?

Benzyna dostępna na polskich stacjach paliw zmieniła swój skład, ale nie liczbę oktanową. Podobnie jak wcześniej E5, benzyna E10 ma również 95 oktanów. Niektórzy kierowcy spodziewali się, że skoro udział biokomponentów w paliwie zwiększy się, liczba oktanowa spadnie. Kwestie te nie są jednak powiązane. Liczba oktanowa wyraża zdolność paliwa do oporu wobec samozapłonu w procesie sprężania, do którego dochodzi wewnątrz silnika. Im wyższa liczba oktanowa tym trudniejszy zapłon. Dlatego właśnie do pojazdów z silnikami o wysokim stopniu sprężania polecana jest benzyna 98 oktanowa. Warto w tym miejscu zauważyć, że zmiany wchodzące w życie od 1 stycznia w Polsce dotyczą wyłącznie benzyny Pb95. Benzyna 98-oktanowa, także dostępna na stacjach paliw, nadal będzie paliwem E5, a więc zawierać będzie niższą ilość biokomponentów.

Benzyny E5 i E10 można bezpiecznie mieszać, kierowcy nie muszą zatem obawiać się negatywnych konsekwencji, jeśli doleją do baku nowy produkt (pod warunkiem, że ich pojazd jest przystosowany do E10). To istotne, gdyż na początku roku wiele stacji nadal sprzedaje jeszcze benzynę Pb95 E5 – będzie tak, dopóki nie skończy się jej zapas.

 

Fuel System Cleaner TEC2000 - czyszczenie silników (Benzyna)

 

Benzyna E10  - do jakich aut jest przeznaczona, a do jakich nie?           

Stosunkowo późne wprowadzenie benzyny E10 w Polsce jest związane m.in. z poziomem średniego wieku pojazdów, użytkowanych na polskich drogach. W porównaniu do reszty Europy, zwłaszcza jej części zachodniej i północnej, Polacy częściej użytkują starsze samochody, w tym te ponad 20-letnie. Średni wiek samochodu eksploatowanego w Polsce to obecnie ok. 13 lat. Ma to znaczenie, gdyż przemysł motoryzacyjny zaczął produkować silniki dostosowane do benzyny E10 po 1 stycznia 2010 r. Co prawda niektórzy producenci samochodów zdecydowali się na ten krok już wcześniej, jednak lista starszych modeli niekompatybilnych z E10 jest dosyć długa. Obecnie po naszych ulicach nie jeździ już zbyt wiele aut starszych niż 24-letnie – gdyby Polska wprowadziła benzynę E10 wcześniej, np. w 2016 r. tak, jak niektóre kraje Europy, problem byłby znaczący. 

 

CERAMIZER CP uszlachetniacz paliwa benzyna diesel

 

Jak sprawdzić czy moje auto jest kompatybilne z benzyną E10?

Informację na temat tego, czy dany samochód może być eksploatowany na benzynie E10 można znaleźć najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu lub na specjalnej etykiecie przyklejanej zwykle po wewnętrznej stronie klapy wlewu paliwa. Alternatywnym sposobem jest wyszukanie swojego pojazdu na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Po podaniu podstawowych danych samochodu i potwierdzeniu, że korzysta on z benzyny a nie oleju napędowego, otrzymamy informację, czy w pojeździe można stosować benzynę E10.

 

Kanister plastikowy na benzynę PRESSOL

 

Mój pojazd nie jest kompatybilny z benzyną E10 – co robić?

Ten problem dotyczy głównie użytkowników starszych samochodów, ale także niektórych całkiem młodych rocznikowo motocykli. Zniknięcie benzyny Pb95 E5 ze stacji paliw w Polsce to zła wiadomość dla miłośników starszych samochodów lub też kierowców, którzy korzystają z takich aut ze względów ekonomicznych. Złą wiadomością dla tej grupy może być proponowane przez rządzących rozwiązanie tego problemu, a więc tankowanie wciąż dostępnej na stacjach benzyny E5 – Pb98. Jest ona bowiem droższa niż standardowa benzyna 95. Na rynku dostępne są także uszlachetniacze paliwa, które można mieszać z paliwem E10 i bez ryzyka stosować je w autach nieprzystosowanych do tego typu benzyny.

Co się stanie, jeśli zatankujemy benzynę E10 do pojazdu, który nie jest z nią kompatybilny? Na krótką metę nie powinniśmy odczuć żadnych niedogodności. Dłuższa eksploatacja w takim trybie może jednak przynieść stopniowo postępujące uszkodzenia – korozję elementów układu napędowego, uszkodzenia przewodów paliwowych i uszczelnień silnika.

 

CERAMIZER CP2 uszlachetniacz paliwa benzyna diesel

 

Więcej poradników znajdziesz na Empik Pasje w dziale Motoryzacja.

Zdjęcie okładkowe: źródło: shutterstock.com